Dette er Trabzonspor!

På torsdag spilles bortekampen i tredje runde av kvalifiseringen til UEFA Conference League mot Trabzonspor. Her kommer litt fakta om det tyrkiske laget!

Det nærmer seg ny kamp i kvalifiseringen til UEFA Conference League!

Torsdag 5. august sparkes tredje runde av kvalifiseringen til den nye turneringen i gang! Molde FK møter tyrkiske Trabzonspor som kom på fjerdeplass i fjorårets Süper Lig-sesong og andreplass året før. Kampen tar plass på Şenol Güneş Stadium i Trabzon klokka 20.30 lokal tid og 19.30 norsk tid. Returkampen på Aker Stadion spilles torsdagen etter klokka 18.00.

Molde startet kvalifiseringen i runde 2, der de møtte Servette FC. Det sveitsiske topplaget var ingen enkel motstander, men med et godt utgangspunkt på Aker Stadion, klarte blåtrøyene å ta seg videre til neste runde. Hjemmekampen endte med 3-0 etter scoringer fra Ola Brynhildsen, Ohi Omoijuanfo og Magnus Wolff Eikrem, mens bortekampen endte med 2-0 til Servette. Det gikk dermed akkurat for Molde, 3-2 sammenlagt!

Dette blir Moldes første møte med Trabzonspor, men det blir ikke første gang de spiller mot en tyrkisk klubb. I 2015/16-sesongen var Fenerbahce blant lagene som Molde møtte i gruppespillet av Europa League. I Istanbul herjet de med tyrkerne og vant hele 3-1 etter den iskalde chippen til Høiland, stupheadingen til Elyounoussi og Linnes sitt soloraid. Selv om det ble tap hjemme, vant romsdalingene gruppa foran Fenerbahce, Ajax og Celtic. I neste runde ble vinnerne av turneringen for sterke. Molde tapte 3-0 mot Sevilla borte, men fikk med seg en artig 1-0-seier på Aker Stadion.

NTB_Wi1gCFJTBQU.jpg
Molde herjet med tyrkerne i Istanbul! REUTERS/Murad Sezer

Trabzonspor har gjennom tidene spilt hele 32 sesonger i europeiske cuper. I 2019/20-sesongen tok de seg inn i gruppespillet til UEFA Europa League etter fjerdeplass i Süper Lig og avansement etter seier mot Sparta Praha og AEK Athen. Kampen mot Sparta Praha ble også starten på en god sesong for Alexander Sørloth som bøttet inn mål for tyrkerne! Totalt endte nordmannen opp med hele 33 scoringer på 49 kamper før turen gikk videre til Bundesliga.

Til tross for at tyrkerne avsluttet sesongen med sølv, fikk de ikke delta i europeiske turneringer på grunn av brudd på UEFAs finansielle Fair Play-reglement. Men nå er de klare igjen og med fjerdeplass i ligaen, går de rett inn i tredje kvalifiseringsrunde mot Molde FK.

Vi gleder oss til kamp og ønsker alle med blåhvite hjerter lykke til på torsdag. Kom igjen Molde!