Dette er Rapid Wien!

På torsdag tar Molde imot Rapid Wien på Aker Stadion. Her kommer litt fakta om det østerrikske laget.

Det nærmer seg ny kamp i Europaligaen!

Torsdag 29. oktober sparkes 2. runde av gruppespillet gang! Molde FK møter østerrikske Rapid Wien som kom på andreplass i fjorårets Bundesliga. Kampen tar plass på Aker Stadion kl. 21.00.

Molde kommer fra en viktig 2-1-seier borte mot Dundalk, mens Rapid måtte se seg slått av Arsenal. Wien-klubben tok ledelsen ved Taxiarchis Fountas, men tapte til slutt 2-1 etter en god snuoperasjon av Arsenal på fem minutter.

Dette blir Moldes første møte med en østerriksk klubb i Europa. Rapid Wien derimot, har hatt ett par møter med Rosenborg. I 1968/69 vant den østerrikske klubben 6-4 sammenlagt (3-1 b, 3-3 h), men i 2012/13 tapte de begge kampene. Rosenborg vant først 2-1 i Wien, så 3-2 i Trondheim.

SK Rapid Wien - Arsenal FC 22.10.20 Taxiachis Fountas © Red Ring Shots - 073
Rapid Wien i aksjon mot Arsenal i første runde av gruppespillet. 22.10.20, Allianz Stadion, Vienna, Austria, Foto: Red Ring Shots

Etter et års fravær er Rapid Wien tilbake i Europa. De gikk rett til andre kvalifiseringsrunde i Champions League der de slo Lokomotiva Zagreb 1-0 på bortebane. I neste runde tapte østerrikerne 2-1 mot Gent, et resultat som sendte de rett til Europaligaen.

Dette er Wien-klubbens åttende deltakelse i gruppespillet av Europaligaen. De har gått videre til utslagsfasen to ganger tidligere, først i 2015/16, så i 2018/19. Forrige gang endte de på andreplass, ti poeng bak Villarreal, og eliminerte både Rangers og Spartak Moskva. De ble deretter slått ut i 32-delsfinalen av italienske Inter Milan (0-1 t, 0-4 a).

Rapid har tap sju på de siste ni bortekampene i Europaligaen, inkludert kvalifisering. Deres eneste seier kom mot Spartak i 2018/19.

Vi gleder oss til kamp og ønsker alle med blåhvite hjerter lykke til på torsdag. Kom igjen Molde!