Dette er Hoffenheim!

På torsdag spilles "hjemmekampen" i Europa League mot Hoffenheim. Her kommer litt fakta om det tyske laget.

Det nærmer seg ny kamp i Europaligaen!

Torsdag 18. februar sparkes 16-delsfinalene i Europa League i gang! Molde FK møter tyske Hoffenheim som kom på sjetteplass i fjorårets Bundesliga-sesong. Kampen tar plass på Estadio de la Cerámica i spanske Villareal klokka 21. Dette på grunn av koronarestriksjonene som ikke tillater innreise av toppidrettsutøvere uten ti dagers karantene. Da ble løsningen til slutt å spille i Spania.

Molde ble gruppetoer etter å ha sikret avansement borte mot Rapid Wien i sjette runde. De eneste tapene kom mot Arsenal, som endte øverst med full pott. Hoffenheim tok seg enkelt videre i gruppe L, etter å ha vunnet fem av seks kamper. Det tyske laget endte opp med hele 16 poeng, i tillegg til en solid målforskjell (17 scoringer og bare 2 baklengsmål).

Dette blir Moldes første møte med Hoffenheim, men det blir ikke første gang de spiller mot en Bundesliga-klubb. I tredje kvalifiseringsrunde av Europa League 2010/11, møtte blåtrøyene Stuttgart. Det var to jevnspilte kamper, men de måtte til slutt se seg slått (2-3 hjemme, 2-2 borte). To sesonger senere derimot, tok Molde revansje på den tyske klubben etter å ha vunnet 2-0 hjemme og 1-0 borte. Uheldigvis tapte de sine fire andre kamper og ble dermed slått ut etter gruppespillet.

NTB_VVkx5ABorhE
Moldes Jo Inge Berget (t.v.) gratulerer Daniel Chima Chukwu (t.h.) med 2-0 scoringen under Europa League-kampen i fotball mellom Molde og Stuttgart på Aker Stadion. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Med sjetteplass i Bundesliga 2019/20 var Hoffenheim tilbake i europeisk fotball etter ett års fravær. Dette ble det andre gruppespillet i Europa League for den tyske klubben. Forrige gang gikk det ikke så bra, og de endte på bunnen med fem poeng. Dette var i 2017/18 og en gruppe som bestod av Braga, Ludogorets og Istanbul Başakşehir.

Denne gangen gjorde Hoffenheim ingen feil. Sebastian Hoeness menn tok seg enkelt videre: 2-0 mot Røde Stjerne hjemme, 4-1 mot Gent 4-1 borte og storseiere mot Slovan Liberec to ganger (5-0 h, 2-0 b) for å sikre tidlig kvalifisering. Deretter ble det en målløs kamp i Beograd, men de avsluttet med stil etter en solid 4-1-seier mot Gent.

Ellers spilte Hoffenheim en solid kamp mot Erling Braut Håland og Dortmund i forrige serierunde. Hålands scoring med ti minutter igjen av kampen, hjalp litt, men det endte til slutt 2-2 og dermed poengdeling.

Vi gleder oss til kamp og ønsker alle med blåhvite hjerter lykke til på torsdag. Kom igjen Molde!