Dette er Granada!

På torsdag spilles første kamp mot Granada i åttedelsfinalen av Europa league. Her kommer litt fakta om det spanske laget.

Det nærmer seg ny kamp i Europaligaen!

Torsdag 11. mars sparkes åttedelsfinalene i Europa League i gang! Molde FK møter spanske Granada som kom på sjuendeplass i fjorårets La Liga-sesong. Kampen tar plass på Estadio Nuevo Los Cármenes i Granada klokka 21.

Molde ble gruppetoer etter å ha sikret avansement borte mot Rapid Wien i sjette runde. De eneste tapene kom mot Arsenal, som endte øverst med full pott. Deretter slo de ut Hoffenheim etter spennende oppgjør. Kampen i Spania endte 3-3, og dermed måtte Molde helst vinne returkampen. Det gjorde de også etter en bunnsolid prestasjon i Tyskland. Med 2-0-seier endte det til slutt med 5-3 sammenlagt.

Granada imponerte også i 16-delsfinalen da de slo ut italienske Napoli, 2-0 til Granada hjemme og 2-1 til Napoli i returkampen. Dermed tok de seg til sin første åttedelsfinale, i det som også ble den første deltakelsen i Europa League. Spanjolene rykket faktisk opp til øverste divisjon før forrige sesong, og imponerte alle da de klarte å få kvalifiseringsplass. I gruppespillet ble også Granada gruppetoer. De endte bak PSV med tre seiere, to uavgjort og ett tap, noe som resulterte i 11 poeng.

NTB_A5mRAepAsmY
Fredrik Aursnes i duell med Sevillas Vicente Iborra i 16-delsfinalen av UEL 2015/16. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Dette blir Moldes første møte med Granada, men det blir ikke første gang de spiller mot et spansk lag. I 99/00-utgaven av Champions League kvalifiserte blåtrøyene seg etter å ha slått Mallorca på bortemål (0-0 hjemme, 1-1 borte). I gruppespillet møtte de blant annet storlaget Real Madrid, som ble for sterke i begge oppgjørene (0-1 og 1-4). Året etter møtte Molde Rayo Vallecano i kvalifiseringen av UEFA Cup. Etter to tøffe kamper, måtte til slutt romsdalingene se seg slått (0-1 og 1-1).

I 2015 møtte Molde igjen spansk motstand. Denne gangen var det mot Sevilla, som kunne ta sitt tredje strake Europa League-trofé. Blåtrøyene fikk det tøft borte og måtte snu 0-3 hvis de skulle gå videre. På Aker Stadion gjorde de et godt forsøk da de vant 1-0, men det holdt ikke til å gå videre. Til slutt var det også Sevilla som vant Europa League.

Vi gleder oss til kamp og ønsker alle med blåhvite hjerter lykke til på torsdag. Kom igjen Molde!