- De møter Norges desidert beste juniorlag

Trener Daniel Berg Hestad gleder seg til å møte Monaco onsdag, og er sikker på at bortelaget skal få en tøff kamp.

Youth League-laget vårt, styrt av Daniel Berg Hestad og Thomas Mork, tar onsdag kveld i mot Monaco på Aker Stadion i play off.

Vinner vi denne, er vi videre til åttendedelsfinaler i selskap med blant Manchester United, PSG og Tottenham.

- Ikke skremt av nivået

Daniel Berg Hestad mener det ikke er tilfeldig at vi er i den posisjon vi nå befinner oss i. Etter å ha vunnet NM to år på rad, senest mot Rosenborg, er han klar på at Monaco ikke bare kan komme og plukke med seg billetten inn i de kommende utslagsrundene i "ungdommens Champions League".

Erling Braut Haaland og Leo Skiri Østigård er klar for å ta i mot Monaco

- De kommer hit og møter et lag med masser av selvtillit. Et lag som er sultne på å vise seg fram, og som har mange seire i bagasjen. Vi har forberedt oss godt ved å studere Monaco en del på video, i tillegg kjenner vi til en del av spillerene de stiller med.

En av spillerne som er tatt ut i bortelagets tropp er italieneren Pietro Pellegri, som Monaco hentet fra Genoa for svimlende 250 millioner kroner.

- Klart vi opererer på to vidt forskjellige nivå på det feltet, sier Hestad.

Monaco har i mange år vært kjent for å ha et av Europas beste akademi. Vi trenger ikke gå lenger enn to år tilbake før en spiller som Kylian Mbappe spilte for det laget vi onsdag møter.

- Som topplag flest har de en veldig solid miks av spillere. Noen er store og sterke, andre mindre og mer tekniske. I tillegg har de noen raske gutter på topp, så vi er nødt å være skjerpa hele veien, selv om ingen av oss er skremt av nivået.

(saken fortsetter under bildet)

Mbappe
Kylian Mbappe spilte for Monacos akademi for to år siden (scanpix)

- Så det blir ikke noe "walk in the park" for Monaco?

- Overhodet ikke, konstaterer sjefen.

For Hestads mannskap er en miks lokale, talentfulle spillere. Flere av dem har spilt for førstelaget både i fjorårets sesong og i sesongoppkjøringen i vinter, og er ventet å bli med når vi reiser til Marbella om snaue to uker.

Representerer Norden

Molde er det eneste nordiske laget som er representert i Youth League. Daniel Berg Hestad tror at vi med en god dag matcher Monaco.

- Helt klart. Vi har gode muligheter. Nå er det jo meldt litt snø også, og det er det vel flere der som ikke er vant til, smiler han.

Martin Ove Roseth signerte nylig en 3-årskontrakt med Molde FK

- I tillegg spiller vi på kunstgress, det kan være en viktig faktor. Vi er på hjemmebane, og akkurat det er nok et viktigere element for en juniorspiller enn en seniorspiller.

- Hvorfor det?

- Det har nok mye med trygghet og rutine å gjøre. Som senior har man stort sett opparbeidet seg mye erfaring på det å komme til ny stadion, nye omgivelser, nytt underlag, mens som junior kan dette være noe som gjør at en blir litt stressa. Så det er uten tvil en fordel at vi spiller hjemme.

- Det bli steika artig

Daniel Berg Hestad har selv spilt i Europa mange ganger, og vet hva det dreier seg om.

- Dette er sånne kamper du bare kan glede deg til, både som spiller og trener.

Han håper også at supporterne vil ta turen for å hjelpe unggutta til seier.

- Å møte en motstander av høy, høy europeisk klasse, er ikke noe man gjør hver dag. Så dette er noe alle involverte bare kan nyte.

Kampen spilles onsdag 7.februar klokken 18.00. Kampen er GRATIS for alle under 18 år, og 100 kroner hvis du er eldre. Benytt inngang 9.

_______________________________________________________________

PS: Sesongstart 11.mars, om du ennå ikke har sikret deg sesongkort kan du gjøre det her