Endelig vant Molde borte igjen

Borteseieren i Bergen var en etterlengtet opptur for Molde.

Det var en spennende åpning på kampen i Bergen. Allerede etter 12 minutter sendte Hestad Molde opp i føringen. Angrepet startet med Ohi som førte ballen fremover mot hjemmelagets 16-meter. Molde-spissen spilte deretter Hestad som kom seg fri og skrudde ballen i vinkelen på lekkert vis. Fantastisk satt av Moldes nummer 19.

Det tok ikke lang tid før hjemmelaget svarte. Minuttet etter var plutselig Bamba alene gjennom med Linde. Brann-spissen gjorde ingen feil og satte ballen iskald i nettet. Det stod dermed 1-1 etter kvarteret spilt på Brann stadion.

Etter scoringene var det Molde som skapte mest og de var nære ved flere anledninger før pause. Først var det Hussain som fikk en ellevill mulighet. Eikrem slår dødballer som om han aldri har gjort annet, og denne var perfekt. I feltet kom Hussain som banket til, men Brann slapp med skrekken da ballen traff Opdal i ansiktet.

Deretter var det Aursnes sin tur. Eikrems corner landet midt i feltet, hvor Aursnes fikk stå helt upresset. Dessverre for gjestene treffer Aursnes dårlig, og da slipper Brann med skrekken igjen.

NTB_9iujXR9kGPw
Eirik Hestad og Ohi Omoijuanfo jubler etter 0-1 på Brann stadion. Foto: Marit Hommedal / NTB

I andre omgang fortsatte blåtrøyene å skape sjanser, men de slet med å sette ballen i nettet. Ohi fikk to gigantmuligheter til å sende Molde i ledelsen med 20 minutter igjen å spille. Moldes nummer 99 fikk begge gangene stå alene på blank kasse, men han klarte ikke å sette avslutningene innenfor stengene.

10 minutter senere var Ohi nære igjen. Angrepet startet med Haugen som slo et strålende innlegg fra venstre. I feltet tok Molde-spissen ned ballen på lekkert vis, men i avslutningsøyeblikket ble han stoppet av en våken Kristiansen og ballen gikk til hjørnespark.

Etter å ha misbrukt en rekke sjanser, kom endelig scoringen for Molde. Fem minutter før full tid slo Hussain ballen inn i boksen til Branns Ruben Kristiansen, som var uheldig og satte ballen i eget nett. Like etter var Molde nære på å øke til 1-3, men metallet sto i veien.

Dermed satt endelig borteseieren for Molde. En viktig opplevelse før oppgjøret mot serieleder Bodø/Glimt.

NTB_SZ26cbKP75I
Moldes Ohi Omoijuanfo, Etzaz Hussain, Fredrik Aursnes og Kristoffer Haugen etter borteseieren mot Brann. Foto: Marit Hommedal / NTB

Kampfakta:

Brann - Molde (1-1) 1-2
Eliteserien, kampdag 20
Brann Stadion, Bergen
4 oktober 2020 kl. 18.00

Mål:

0-1 Eirik Hestad (12)

1-1 Daouda Bamba (14)

1-2 Ruben Kristiansen (sm, 84)

Molde