Best i fylket!

Molde viste hvem som fortsatt er det beste laget, men oppgjøret ble også preget av minnemarkeringene på arenaen.

Ola Brynhildsen, Markus Kaasa og Kristian Eriksen sikret Molde-seier, men det var også en helt spesiell opplevelse for tilskuerne på Aker stadion søndag kveld.

Før kampen ble det holdt ett minutts stillhet for å markere dødsfallet til Berit Ingeborgvik Talseth, Magnus Wolff Eikrems samboer.

I det sjuende minutt reiste samtlige tilskuere seg og applauderte for Moldes kaptein, som også har draktnummer 7 på ryggen. Det rørte alle på arenaen.

Scoring på landslagsspilleren!

Brynhildsen sendte Molde i ledelsen halvveis ut i førsteomgang. Den nylig uttatte A-landslagsspilleren knuste først Aalesunds David Fällman i duellen, men ble stoppet av en god Sten Grytebust på strek. På returen var imidlertid samme mann frampå og satte enkelt inn 1-0.

Slik sto det også til pause i flomlyset på Aker Stadion.

NTB_OCJQfQ4vXmM.jpg
Ola Brynhildsen feirer etter å ha satt inn 1-0-scoringen. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Tidlig i 2. omgang fikk Torbjørn Kallevåg en enorm mulighet til å utligne, men Linnes fikk kastet seg fram og blokkert foran åpent mål. Hjemmelaget var også farlig frempå, men verken Brynhildsen eller Fofana klarte å omsette sine sjanser.

Med sju minutter igjen av kampen ble Eikrem byttet inn til stående applaus, og kun sekunder senere doblet Kaasa ledelsen. Molde rullet flott opp før Mathias Løvik slo et flott innlegg langs bakken. Ballen gikk gjennom hele feltet og fant foten til Kaasa på bakerste stolpe. Han gjorde ingen feil.

Minutter før slutt satte Kristian Eriksen spikeren i kista da han curlet ballen i hjørnet bak Grytebust.

Dermed er det 13 poeng ned til Lillestrøm på andreplass, med sju runder igjen. Molde har nå ti strake triumfer i ligaen. Lillestrøm innehar rekorden med sine elleve strake i 1986-sesongen. Molde møter Tromsø borte i neste kamp, mens Aalesund tar imot Viking.

NTB_tZJSvLTwEpI.jpg
Molde-jubel etter 2-0-scoringen. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB

Kampfakta:

Molde - Aalesund (1-0) 3-0
Eliteserien, Runde 23
Aker Stadion
18. september 2022 kl. 20.00

Mål:

1-0 Ola Brynhildsen (23)

2-0 Markus André Kaasa (84)

3-0 Kristian Eriksen (87)

Dagens XI