Avsluttet sesongen med stil!

17 strake Eliteserie-seiere, 9 strake borteseiere og klare seriemestere! For en sesong, og den ble avsluttet med stil i hovedstaden!

Det var tid for årets siste seriekamp, denne gang mot Vålerenga i Oslo. I likhet med hjemmelaget, hadde ikke Molde stort mer å spille. De hadde riktignok en solid seiersrekord å opprettholde, noe man så fra første spark på ballen! Det var tydelig et Molde-lag som ønsket å angripe, men så var det sluttproduktet da. Først start-debuterende Niklas Ødegård, så David Datro Fofana, deretter Kristian Eriksen - alle med svake avslutninger.

Litt ut av intet var Vålerenga på fart fremover på Moldes banehalvdel. Amor Layouni la inn til Torgeir Børven, som kunne stange inn ledelsen for Oslo-laget. Dagens hvitkledde jaktet utligningen, og etter drøye tjue minutter spilt fikk de den store muligheten de trengte! Unge Mathias Fjørtoft Løvik svingte inn mot Niklas Ødegård som var en knapp skostørrelse fra å sette inn 1-1-scoringen. Flere sjanser ble det ikke før hvilen, og lagene gikk dermed til pause på 1-0.

NTB_OTxjcT1EuXk (1).jpg
Petter Strand og Moldes David Datro Fofana i aksjon. Foto: Javad Parsa / NTB

Det var tid for de siste 45 minuttene for året 2022, og Benjamin Tiedemann Hansen åpnet omgangen med en strålende blokkering. Deretter var det gossingen Emil Varhaugvik Breivik som testet høyreslegga med et godt forsøk som gikk like over mål.

Knappe ti minutter etterpå var det innbytteren Magnus Grødem som sendte gjennom David Datro Fofana med en nydelig gjennombruddspasning. Sistnevnte rundet keeper før han ble stoppet i avslutningsøyeblikket. Nesten! Så fikk Vålerenga sin mulighet igjen. Vollyen hadde god retning, Oliver Petersen i Molde-buret vartet opp med en strålende redning.

Deretter var det duket for fem magiske minutter! I det 77. minutt ble debutant og 2006-modell Anders Børset byttet inn, sammen med Johan Bakke. Knappe to minutter etter var Molde frempå med Sivert Mannsverk. Midtbanetalentet la inn i boksen mot Kristian Eriksen, som var råsterk i duell med landslagsstopper Stefan Strandberg. Til tross for 12 cm høydeforskjell, var det Eriksen som gikk seirende ut av duellen, og da kunne Ola Brynhildsen stange inn utligningen. Angriperens Eliteserie-scoring nr. 11 på 19 kamper!

David Datro Fofana ønsket slettes ikke å avslutte sesongen med uavgjort i det han på rutinert vis falt over ende i Vålerengas 16-meter. Straffespark! Som forrige gang, tok ivorianeren ansvar selv da han satte inn 2-1-scoringen på iskaldt vis.

Vi fikk dermed en perfekt avslutning på sesongen! 17 strake seiere, 9 strake borteseiere og seriemestere! Fantastisk, rett og slett!

NTB_qPyIa1i6hNc.jpg
Molde-jubel etter seiersmålet! Foto: Javad Parsa / NTB

Kampfakta:

Vålerenga - Molde (1-0) 2-1
Eliteserien, Runde 30
Intility Arena
15. november 2022 kl. 17.00

Mål:

1-0 Torgeir Børven (11)

1-1 Ola Brynhildsen (80)

1-2 David Datro Fofana (83)

Dagens XI