Drømmestart borte mot Arsenal, men så snudde alt

Molde imponerte og fikk en sjokkstart på Emirates, men det endte til slutt med fire baklengs.

Molde fikk en solid åpning på kampen, men Arsenal var absolutt ikke ufarlige. Fem minutter inn i kampen ønsket de for alvor blåtrøyene velkommen til Emirares. Avslutning fra Eddie Nketiah var god, men det var også Andreas Linde som fikk en touch på den. Kula fortsatte i retning mål, men der var Martin Bjørnbak våken og bortelaget slapp med skrekken.

Deretter var det Molde sin tur. Kampen var 21 minutter gammel da Magnus Wolff Eikrem fant Martin Ellingsen. Moldes nummer elleve la ballen til rette og fyrte av en kanonkule av et skudd. Den hadde god retning og gikk hele veien, forbi Bernd Leno og inn i nettet. Arsenal-keeperen strakk seg så lang han var, men han var sjanseløs. Molde gikk dermed opp i føringen på Emirates Stadium.

Blåtrøyene stod i mot lenge, men rett før pause satte hjemmelaget inn støtet. To minutter før pause slapp de med skrekken da Nketiah ble blåst av for offside. Arsenal-spissen satte ballen i nettet, men flagget kom opp på lagkameraten som stod på feil side. På overtid førsteomgangen kom utligningen. I duell med Joe Willock endte en uheldig Kristoffer Haugen opp med å sette ballen i eget nett. Flere mål ble det ikke før pause og det stod dermed 1-1.

NTB_t2aNYhaeP0I
Martin Ellingsen feirer 1-0. (Photo by Glyn KIRK / AFP)

Etter hvilen fortsatte Arsenal slik de avsluttet og i det 62. minutt tok de ledelsen. Denne gangen var det innbytter Sinyan som var uheldig da han prøvde å klarere et innlegg fra Willock.

Vondt ble til verre da vertene økte til 3-1 ved Nicolas Pépé, før Joe Willock avgjorde det hele med 4-1 rett før slutt.

Dermed gikk Molde på sitt første tap i gruppespillet i Europa League og står fremdeles med seks poeng. Arsenal har derimot vunnet alle tre og står med full pott. Den andre kampen i gruppe B endte med 4-3-seier til Rapid Wien, noe som gjør at østerrikerne er tre poeng bak Molde.

NTB_pspTAL0svTg
David Luiz i duell med Mathis Bolly. EPA/Neil Hall

Kampfakta:

Arsenal - Molde (1-1) 4-1
Europa League 2020/21, Runde 3
Emirates Stadium, London
5 november 2020 kl. 21.00

Mål:

0-1 Martin Ellingsen (22)

1-1 Kristoffer Haugen, sm (45)

2-1 Sheriff Sinyan, sm (62)

3-1 Nicolas Pépé (69)