Sterk borteseier mot rivalen!

Det ble et målrikt derby da Molde sikret tre poeng på Color Line Stadion!

Foto: Scanpix / Svein Ove Ekornesvåg

Molde Fotballklubb vant hele 1-4 mot Aalesunds FK i årets første seriekamp.

God start
Etter bare 10 minutter satt årets første mål i Eliteserien. Magikeren Magnus Wolff Eikrem krangler med seg ballen inn i hjemmelagets 16-meter og får satt ballen i hjørnet bak en sjanseløs Lie.

Hjemmelaget utligner
Aalesund kom deretter mer med i kampen. Niklas Castro var en av tangotrøyenes mest farlige spillere og stod bak flere av sjansene de neste minuttene. Løftet fram av 200 tilskuere kom Bohinens menn til flere muligheter, men uten å lykkes.

24 minutter ut i derbyet får Aalesund straffe etter hands av Leke James. Dommer Tommy Skjerven straffer også James med et gult kort. AaFKs nummer 9 får sjansen fra 11-meteren, men måker ballen over mål.

Bare 5 minutter etterpå kommer utligningen, signert Simen Bolkan Nordli. Unggutten smeller til fra snaue 45 meter og setter 1-1 til full jubel på Color Line Stadion.

Molde i føringen igjen
Tenningsnivået var høyt i en jevnspilt omgang. Aalesund tok tydelig over etter første drikkepause og så lenge mest farlig ut. På overtid av første omgang snur det! Etzaz sender Molde opp i føringen igjen etter hjørnesparket fra Eikrem. Den første avslutningen blir reddet på strek, men på returen står Moldes nummer 16 som klinker til. Dermed går romsdalingene til pause på 1-2.

Overkjøring
I andre omgang viste Molde hvorfor de er regjerende mestere. Etter 55 minutter økte Leke James til 1-3 mot gamleklubben. Holmgren Pedersens innlegg klareres ut til Haugen som legger ballen inn til nigerianeren. Han får en enkel jobb med å sette ballen i nettet.

Deretter kom en periode med lavere tempo og færre sjanser. Det så lenge ut som kampen var over, men i det 69. minutt øker tenningsnivået igjen. Leke James pådrar seg sitt andre gule kort etter en hard duell. Han blir sendt i dusjen og mister dermed neste kamp mot Rosenborg.

Selv med en mann mer, klarte ikke AaFK å komme til farlige sjanser. Romsdalingene lå tett og kompakt, noe som gjorde at det var vanskelig å bryte seg igjennom. Innbytter Eirik Hestad satt i det 86. minutt spikeren i kista fra 22 meter og sikret blåtrøyene tre poeng fra Color Line Stadion.

Aalesund - Molde (1-2)
Eliteserien, runde 1
Color Line Stadion

Gult kort:

Henry Wingo, Molde

Rødt kort:

Leke James, Molde (to gule kort)

Mål:

0-1: Magnus Wolff Eikrem (10)
1-1: Simen Bolkan Nordli (29)
1-2: Etzaz Hussain (45)
1-3: Leke James (55)