Vår Historie

På starten av 1970-tallet etablerte Leif Sylte et jentelag på 10-12 år som trente ute på Sellanrå. Utover 70-tallet opplevde jentelaget økende engasjement. Selv om de ikke ble tilbudt de treningsforhold de hadde krav på, var det opp til 40 jenter som deltok på treningene. Vivian Nyheim Orset kan fortelle at de ble en fantastisk gjeng som holdt sammen i mange år.

I 1976 vant Molde jenteserien. I 1977 ble det lagt opp til flere treninger, bl.a. inne på Sellanrå. Jentene opplevde stor fremgang og vant kretsmesterskapet uten poengtap.

1978 skulle bli jentenes første år med damefotball, og laget var svært spente på seg selv og motstanderne. Grunnet få lag i Romsdal fotballkrets spilte laget i serien til Nordmøre Fotballkrets. Vivian Nyheim Orset sier at jentene tok det med positiv fatning: – Det var veldig spennende og artig å møte lag utenfra. Etter 10-0 seier siste seriekamp ble Molde seriemestere, hvilket de fulgte opp i 1979.

Grunnet lite motstand reiste jentene ut av regionen for å søke utfordringer. De deltok i K-cup i Oslo, og spilte treningskamper mot lag fra Trøndelag. I 1980 kom juniorene til finalen i Norway Cup. Det endte dessverre med tap mot Heimdal på straffekonk. – Det var veldig stort. Sett i ettertid var det det største jeg var med på, selv om jeg den dag i dag ikke vil snakke om finalen (sitert Vivian Orset Nyheim).

I 1981 satte fotballkretsen i gang med dameserie. «Hele» 4 lag deltok og motstanden ble dårligere enn Molde hadde sett for seg. På 12 kamper ble det 24 poeng og 140 plussmål og med nullen i behold.

I 1992 ble damelaget slått på målstreken i kampen om avdelingsmesterskapet og kvalifisering til 1.divisjon. Det var dermed en gledens dag i 1993 da damelagets langsiktige målsetning om opprykk til 1.divisjon ble nådd. Med imponerende resultater i serien fikk jentene spille kvalifisering om opprykk til 1.divisjon. Det ble en nervepirrende start med 3-4 i Haugesund mot Haugar. Men med 2 hjemmekamper som gikk på KGB var det ikke mye tvil. Med seirene 2-1 mot Bul og 5-0 mot Furuflaten var opprykket klart.

Hanne Hestad var spiss på opprykkslaget, og husker 93-sesongen som en fantastisk opplevelse: - Vi var en spleiset gjeng, med treningsglede og engasjement. Vi trente også som et toppserielag, slik at vi skulle være rustet for et eventuelt opprykk.

Selv i 1.divisjon måtte jentene finansiere deler av utgiftene selv. Det ble mye dugnad, og jentene jobbet selv for å få sponsorinntekter. Dette gjorde jentene synlig i bybildet.

Det store målet om å beholde plassen i 1.div ble dessverre ikke nådd. Hanne Hestad mener de hadde trengt en sterkere tropp skulle holdt seg på øverste nivå: 94-sesongen ble helt annerledes enn 93-sesongen. I 93-sesongen eide vi banespillet, mens i 94 ble det mye forsvar og relativt få målsjanser. Vi ble hauset opp da vi ledet 2-0 på KGB Lubbenes mot Sprint Jeløy. Selv om sluttresultatet ble 2-2, var vi godt fornøyde med innsatsen og de 1000 tilskuerne som møtte opp. Utover sesongen ble vi likevel for "spe", og spranget opp til 1.divisjon viste seg å være for stort. Mange av spillerne slet med langvarige skader, og det ble vanskelig å skape den tryggheten som krevdes for å spille på øverste nivå. Etter en seier, en uavgjort og 16 tap måtte jentene ned igjen til 2.divisjon.

Etter noen år i lavere divisjoner ble Jørund Svensli ansatt i kvinnefotballen (2012). Han hevder det var lagt ned en god innsats årene i forveien, men at var nødvendig å forbedre treningshverdagen, spillerlogistikken og det organisatoriske rundt jentelagene. Dette resulterte i opprykk til nivå tre i 2014 (nå 2.divisjon), og gull for juniorene i Norway Cup 2015.

I 2020 ble damelaget og juniorlaget en del av AkerAkademiet. I 2021 kom jentelaget til finalen i NM, og i 2022 vant juniorene NM-gull. I seriespillet har det blitt mye nesten. I 2021 vant damelaget samtlige kamper utenom den avgjørende kampen mot Aafk Fortuna, hvor Aafk stakk av med seieren 2-1 og derav vant serien. I 2022 tok laget en 2.plass bak Tiller.

Høsten 2022 vedtok styret ytterligere satsning på kvinnefotballen. Kvinnefotballen ble dermed skilt ut fra AkerAkademiet, og det ble etablert en egen avdeling.