UTFORDRINGER I KØ!

Bilde fra AaFK Fortuna- Molde FK Kvinner, treningskamp 11/8.

Denne uka har det skjedd mye! For det første har vi trent bra, og tirsdag hadde vi en hyggelig tur til Ålesund for å spille treningskamp. På grunn av pandemien er situasjonen til voksenfotballen fra 2. div dame og 3. div herre og nedover fortsatt usikker. Kretser og klubber har vist stor omstillingsevne og vært løsningsorienterte. Denne uka ble det klart at det i vår krets blir en egen J19 serie. I tillegg får MFK sine Akerlag stille lokalt. Vårt lag er så heldig å få lov til å stille i G16 serien, og dette blir en fantastisk utfordring for jentene! Førstekommende mandag møter vi Sunndal 1 på Aker stadion.

Vår hovedtrener har sendt denne oppsummeringen etter treningskampen (resultat 1:1) mot AaFK Fortuna tirsdag:

Endelig fikk vi møte en motstander som Ålesund. Vi ønsket gjerne å få kampen på gress, slik at jentene våre fikk en reel utfordring når det kommer til å gjennomføre de ulike fasene av spillet på nivået vi trener på til daglig, på naturgress.

Første omgang er definitivt en MFK-styrt omgang, og en omgang vi både gleder oss over og arbeider videre med. Gjennom hele omgangen har vi veldig mye ball, og spiller oss ofte gjennom både første og andre pressledd. Vi sliter i denne delen av kampen delvis med å klare å åpne rommene mellom linjene nok til å utnytte rommene, og å være flinke nok til å utnytte rommene som var der.

AAFK forsvarer seg godt, men blir ved scoringen trekt ut i press, som gjør at vi kan boltre oss i det mellomrommet vi ønsker å komme inn i for å skape sjanser/score mål.

I andre omgang starter vi omgangen best, før det de siste 20-30 minuttene blir et kampbilde hvor kampen bølger i større grad. Vi slipper til for mange kontringer, og har en del og gå på i den delen av kampen når det kommer til offensiv markering og gjenvinningsspill.

Mange spillere leverer en solid kamp, men den som trekkes frem som kampens MFK spiller er:

Tora Aleksandersen

Hun styrer vår backlinje godt med god kommunikasjon, god i duellspill og løser frispilling godt ved flere situasjoner.

August Nyland Ørsahl

Hovedtener Molde FK Kvinner / Spillerutvikler