UTFORDRENDE TIDER!

Treningsleir Spania 04.03-11.03

Det har skjedd utrolig mye i det siste. Veldig mange endringer på kort tid som har ført til at vi alle hver for oss og samlet har måttet ta kjappe avgjørelser, orientere oss på nytt og finne løsninger. Uten å ville sammenligne det vi er inne i med fotball, så er det trekk fra fotballspillet vi kan kjenne igjen! Jeg er imponert over hvordan D1 har taklet den siste uka, og sikker på at denne "kampen" skal vi som nasjon vinne!

Hovedtrener August har skrevet noen ord om trenigsleiren:

Vi har brukt den siste uken, før fotballaktiviteten i Norge sa stopp, i Spania.

Salou bydde på gode treningsforhold, både med tanke på Gym-fasiliteter, og på fotballfasiliteter. Vi hadde med oss vår fysiske trener Kristian Gjøstøl på reisen, som fikk arbeidet godt med jentene.

Hovedformålet med turen var å jobbe med noen ideer knyttet til hvordan vi ønsker å løse ulike situasjoner av kampen, og varmen i Spania gjorde at vi fikk gått gjennom noen ting på stor bane, som klimaet i Norge ofte hemmer oss i med tanke på temperatur.

Vi var gjennom to kamper, kamp 1 v Levante Las Planas. Dette var et lokalt lag, hvor vi på mange måter møtte oss selv i døra, noe som var veldig interessant. Vi møtte altså her et lag med gode tekniske ferdigheter, som var flinke til å ta valg, og konkluderte med det at det antakeligvis er det laget vi møter i år med mest kvalitet på de tingene nevnt. Kampen utspiller seg jevnt, og vi løser ting bedre og bedre i løpet av kampen, spesielt med tanke på press spill. Alt i alt en kjempegod kamp for oss å få i Spania, med en leksjon på hvordan ballen kan brukes mer effektivt enn hva vi er vant med.

I kamp 2 møter vi et fysisk Engelsk lag, Royal Navy FA. Dette laget opplevde vi som likt som flere av lagene hjemme i Norge. Veldig direkte i spillestil, og vi blir utfordret på duellspill. Samtidig viser vi utover i kampen en klasseforskjell når det både gjelder valg og ferdigheter med ball, men også med tanke på det fysiske når det gjelder sprinthastighet, antall sprinter og evne til å endre retning. Det gjør at vi utover kampen skaper veldig mye, noe vi tar med oss og er godt fornøyd med.

Utover det kan vi konkludere treningsleiren som en suksess, da mest basert på humøret, gleden og humoren i gruppa, som uten tvil er det viktigste.

Nå i perioden fremover handler det for alle å holde oss frisk, og vi i MFK Kvinner ønsker alle lykke til med perioden fremover, da dette er en nasjonal felles dugnad vi alle må bidra i. Her kommer fotballen til kort!