TRENINGSVILJE!

Vi vil framover prøve å komme med ukentlige innlegg her på hjemmesiden. Vi håper med det å kunne formidle mer om hvordan klubben og akademiet jobber og tenker. I tillegg ønsker vi å rapportere fra selve laget.

Fra vår hovedtrener August Nyland har vi fått følgende innlegg:

Det er et faktum at den indre motivasjonen til en person vil drive personen lengre enn den ytre motivasjonen.

Jeg, som relativt ny i denne gruppen, har hatt noen måneder som hovedtrener for dette laget. Uvant på mange vis, samtidig som det føles som spillergruppe og trenerteam møtes på riktig plass, og til riktig tid.

Det mases, og mases og mases. Ikke fra foreldrene her, men fra spillerne, akkurat slik det ønskes. «Hva kan jeg gjøre for å utvikle meg videre?» «Kan du åpne opp hallen for egentrening?» «Hva synes du om treningen min idag?». Spørsmål som enhver trener ønsker å høre.

Jeg har innsett, etter noen måneder sammen med dette laget, at det jeg møter på i treningssammenheng er reflekterte, strukturerte og motiverte spillere. En spillergruppe som samtlige har en drivkraft og ønske om å utvikle seg som fotballspillere, og samtidig en spillergruppe hvor individene i gruppen har mulighet til å ta seg selv til det neste nivået. Akkurat det, gjør at de hører hjemme hvor de er nå, i AkerAkademiet.

Det gjør at jeg sammen med mitt team bestående av Kjell Arne, Erlend, Kristian, Jon Arne, Stig, Oliver på sport, i godt samarbeid med Lars og Elin på det medisinske og lagleder Tor - har mulighet til å være med på å dytte, og vise vei, til individene i gruppa. Samtidig som de hver dag leter etter muligheter for å bli bedre fotballspillere.

En slik spillergruppe gjør det utvilsomt motiverende å lede, og en spillergruppe som motiverer meg og resten av teamet til å legge de ekstra timene for de, for å sørge for at vi stiller forberedt til fingerspissene hver dag. Samtidig må vi skjønne at:

- Nå starter det harde arbeidet, og det kommer til å bli tøft og krevende. Hvor vi kommer til å komme ut av dette med enkeltspillere i utvikling, og meget underholdende fotball.

Og til dere som følger med oss: noter dere navnene!

August Nyland, Hovedtrener Molde FK Kvinner