TRENERUTVIKLING

Jarl Torske, nyansatt trenerutvikler i Akerakademiet. Her flankert av to av våre trenere, August Nyland til venstre og Erlend Holmlund til høyre.

For å utvikle spillere trenger man gode trenere! I Akerakademiet er det til enhver tid 10-15 trenere.  MFK/Akerakademiet har nylig ansatt den meget erfarne Jarl Torske som trenerutvikler. Vi (Molde FK Kvinner) tok en lengre prat for å finne mer ut om han og om trenerfunksjonen.

Bakgrunn?  Jarl Torske er fra Sunndal hvor han har vært lektor på Sunndal VGS i til sammen 30 år. Han har selv spilt fotball til han var ca 30, og vært trener på flere nivå «lokalt». I 1995 kom han til MFK første gang, og var en periode assistenttrener for herrelaget. Han var også lærer på «toppidrett» ved Molde VGS, den gang dette var et helt nytt tilbud. Etter en periode i Molde fikk han jobb i Norges Fotballforbund (NFF). I NFF har han trent diverse landslag.  «J19 landslaget har vært min hovedjobb» forteller Torske. Vi kan legge til at han har vært i 12 mesterskap med J19 og trent dem i til sammen 14 år! I den aldersgruppa har mange utfordringer med å få skolehverdagen til å gå opp med fotballen. Et eksempel på dette var EM sluttspillet i Italia i 2011. 11 av spillerne skulle ha avsluttende eksamener under sluttspillet. Dette kunne ha ført til stress, og i værste fall kunne ikke alle spillerne deltatt hele tiden. Med god planlegging, og god hjelp fra Utdanningsdirektoratet og ambassaden i Roma, fikk de gjennomført alle eksamener i Italia! "Tilrettelegging av hverdagen, som inneholder både trening og skole, er veldig viktig, og noe som klubber absolutt må ta på alvor» sier læreren og fotballmannen. I 2000 var Torske assistenttreneren til Per-Mathias Høgmo da damelandslaget tok gull under Sydney OL.

Etter at Torske (offisielt) gikk av med pensjon i NFF for et par år siden har han vært engasjert i NFF sitt internasjonale utviklingsarbeid. Han har vært med som instruktør og gjennom samarbeidsprosjekter mellom NFF, Utenriksdepartementet og NORAD har han vært med på å utdanne fotballtrenere i mange land. Disse prosjektene satser særlig på barn, jenter og kvinner, og de siste årene har det blitt utdannet mange hundre kvinnelige fotballtrenere i land i Midt-Østen, Nord-Afrika og Asia. Torske forteller varmt om hvor stort det har vært å se gleden hos kvinner som har fått ta trenerutdannelse i områder hvor kvinner normalt ofte undertrykkes!

Funksjon i Akerakademiet?  Jarl Torske skal bidra til at kvaliteten på trenerutdanningen blir enda bedre. Han sier at akademiets sportsplan er god og skal følges, men innenfor en slik plan finnes det også «frihet». Trenere er forskjellige. F.eks er det noen som satser alt på en trenerkarriere, og andre har andre jobber ved siden av. Han ønsker å være mer en samtalepartner, veileder og noe «mentor» og ikke en som har alle svar! «Det å få en god relasjon til hver enkelt trener i akademiet er det viktigste nå i starten».

Hvilke egenskaper er viktig for å kunne bli en bra trener? Torske siterer en svensk kollega når han skal beskrive hva som er viktig for en trener å alltid ha med seg: «Vi jobber med mennesker, ja som riktignok spiller fotball!» Torske er også klar på at det faglige må være på plass, man må ta sine kurs, ha veiledning og et ønske om stadig utvikling. Noe Torske selv i hele sitt trenerliv har prøvd å være bevisst på er at andre trenere og mennesker i teamene rundt lag kan ha gode ideer og innspill, og man må være åpen for å ta til seg læring fra andre.

Tips til de som kunne tenke seg å bli trenere? I løpet barne- og ungdomstida skjer det mye. Skader, sykdom og svingende motivasjon er ting som fort kan føre til at man tenker på å slutte med idretten sin. Jarl Torske mener det er viktig ikke å gi opp idretten, men heller prøve å tenke alternativt. Under en langtidsskade kan man f.eks ta sitt første trenerkurs, og slik både utvikle seg selv og kanskje hjelpe til på et lag? Det å være en del av et miljø gir så mye. «Jeg har opplevd utrolig mye glede og lært masse av det å være med i et team, samarbeide med andre mennesker og møte andre med en felles interesse,» sier Torske.

Er det noen forskjell på å trene jenter og gutter?

Jarl Torske lo nesten litt da jeg tok opp det temaet.  «Det snakkes en del om forskjeller, men hvorfor?», sier Torske. Han mener det ofte ikke bringer «fotballen» videre det å diskutere forskjeller. Det er respekten for «mennesket» uansett kjønn eller andre forskjeller som er viktig. Selvfølgelig er det noen fysiske forskjeller på jenter og gutter som man som trener må ta noe hensyn til, men bortsett så er det bare å «kjøre på»!

Noen avsluttende råd til unge spillere? Jarl Torske trekker fra et ord, nemlig TÅLMODIGHET! «Se f.eks på Ole Gunnar Solskjær. Han var nesten ikke på kretslaget en gang!» Det å være tålmodig kan være vanskelig, også for foreldre, poengterer Torske. Alle som trener mye vil oppleve skader, og da er det viktig at man tenker helhetlig og ikke gjør ting i feil rekkefølge. Det vil kunne føre til enda lenger skadefravær, eller forsinket fotballmessig progresjon. En del av det å tenke helhetlig vil også si å være PÅ når man først trener. Vær til stede både fysisk og mentalt, og det er viktig å ha en plan for uka som også tar hensyn til skole, restitusjon, familie/venner og egentrening.

Jarl Torske forteller avslutningsvis at han ble veldig glad for at en toppklubb som MFK tok kontakt. Dette gir han nå muligheten til å jobbe på en litt annen måte enn han har gjort med landslag gjennom mange år. Landslagsjobbing er ofte «samlingsbasert», men nå kan bruke sine tanker, ideer og erfaring i det daglige i en klubbhverdag.  Vi på Molde FK Kvinner er sikre på at alle trenere i akademiet, men også spillerne, vil merke at det har kommet en erfaren «mentor» inn i systemet.

VELKOMMEN JARL TORSKE!

For Molde FK Kvinner, Lars Hasselgård (lege og ass.lagleder).