PROFILER!

Fotball er et lagspill. Laget settes sammen av spillere som hver enkelt har forskjellige egenskaper. Spillerne er i større eller mindre grad individualister i en stor treningsgruppe, og teamet rundt sin utfordring er til enhver tid å sette sammen et best mulig fungerende LAG der spillerne utfyller hverandre til det beste for laget.
Gjennom året vil vi prøve å bli litt bedre kjent med noen spillere.

Malene (til venstre) og Nora (til høyre på bildet) er først ut.

Navn: Malene Husøy.

Hvor gammel er du? 19 år

Hvor kommer du fra? Gossen

Skole/linje? Toppidrett på Molde videregående

Posisjon på banen? Høgre back

Hvilket år begynte du i Molde FK? Begynte å hospitere høsten 2016, gikk over i begynnelsen av 2017

Har du et forbilde? Bestemor Oddny, bare fordi hun er råkul tvers igjennom.

Favorittlag? Har ingen spesifikke lag jeg er en stor supporter av, men har holdt en liten knapp på Liverpool siden jeg var yngre.

Hva motiverer deg med fotball? Har alltid syntes at fotball er gøy, samtidig som det å være med på ett lag gir meg mer motivasjon. Det å trene sammen med andre gir meg så mye mer enn det å trene alene. Det å se jevnlig progresjon gir også en indre driv for å fortsette.

Hva er dine sterke sider fotballmessig? Hva vil du bli bedre på? Og hvordan jobber du med det? Har en god pasningsfot, samtidig som jeg har et godt driv med og uten ball. Jobber alltid med å forbedre sidene der jeg føler ikke alt sitter og de ferdighetene som er nødvendig for en back å være god på. Det kan for eksempel være å legge innlegg fra kant og forbedre 1v1 ferdighetene. Skal man bli en god høgre back blir det aldri nok trening på akkurat disse tingene.

Molde FK Kvinner er flyttet fra Breddeavdelingen til Akerakademiet. Har du merket noen endringer? Jeg merker jo selvfølgelig at vi blir satset mer på enn tidligere. Vi har flere trenere, mye mer opplegg i trening og rundt laget. Styrke delen trenger vi ikke lenger å kjøre selv, siden vi har to fysisktrenere som ordner et opplegg til oss. Det at treneren har det å trene oss som en jobb, gjør også at han har mer tid til oss spillere og det merkes. Vi har også fått muligheten til å reise på treningsleir, noe som kom godt med, med tanke på samhold og trening.

Du er generelt lite skadet, men har vært litt skadet den siste tiden. Hvordan har du trent i skadeperioden? Er det noe å lære av skadeperioder? Har måtte tatt en litt roligere periode nå i corona perioden pga noe i leggene. Treningen i denne perioden har stort sett vært det samme som før, bare at jeg har prøvd å begrense treningen litt og lagt opp til trening som ikke forverrer leggene. Siden skadeperiodene jeg har hatt har vært så korte og lite «farlig» har jeg ikke den beste erfaringen med det å være skadet, men man merker jo det at det er kjedelig og av og til tøft og ikke få trent sånn jeg vil og skal trene. Jeg har derimot lært eller skjønt at det er bedre å ta det litt med ro og ikke stresse med å bli frisk igjen, for da tar det ofte lengre tid vekke fra fotballen.

Har du noen tips/råd til yngre jenter som vil bli gode i fotball? Jobb hardt, men husk på å ha det gøy samtidig.

----------------------------------

Navn: Nora Harnes Håheim

Hvor gammel er du? 18 år.

Hvor kommer du fra? Harøya.

Skole/linje? Molde Vgs. Toppidrett.

Posisjon på banen? Offensiv midtbane/10’er

Hvilket år begynte du i MFK? Januar 2018.

Har du et forbilde? Lionel Messi har alltid vært en favoritt.

Fovorittlag? FC Barcelona.

Hva motiverer deg med fotball? Det som motiverer mest er at det er veldig gøy. Jeg gleder meg alltid til å dra på trening og kamp, fordi laget vårt både er sosialt bra, og det er samtidig høyt nivå og trøkk på treningene, når man er i en slik gruppe, er motivasjonen alltid der. Jeg blir også ekstra motivert når jeg ser at jeg tar steg og utvikler meg.

Hva er dine sterke sider fotballmessig? Hva vil du bli bedre på? Og hvordan jobber du med det? Mine sterke sider fotballmessig er at jeg er rask, god spilleforståelse og bidrar med mange målpoeng. Det jeg vil bli bedre på er det defensive, både i posisjonering og bli enda mer aggressiv og vinne ballen oftere. Dette er noe jeg har jobbet med den siste tiden, og noe jeg allerede har tatt steg i. Måten jeg har jobbet og jobber med dette på er at jeg legger litt ekstra vekt på den biten på treninger, og tenker litt ekstra på det.

Molde FK Kvinner er flyttet fra Breddeavdelingen til Akerakademiet. Har du merket noen endringer? Føler at vi får litt mer oppfølging etter at vi har flyttet til Akerakademiet. Vi har også nå tilgang på video fra både treninger og kamper, noe som er veldig bra for utviklingen vår, med tanke på at vi kan evaluere oss selv med å se og jobbe med videoene, noe vi gjør veldig ofte.

Du er generelt lite skadet, men har vært litt skadet den siste tiden. Hvordan har du trent i skadeperioden? Er det noe å lære av skadeperioder? Jeg har hatt belastningsskade i kneet siden starten av februar. Så det har blitt mye styrketrening som har gått på å styrke opp musklene rundt kneet. Jeg har også hatt ekstra mye tid til annen styrketrening, som overkropp, siden jeg ikke kunne spille noe særlig fotball i denne perioden. Man må jo også prøve å holde kondisen litt vedlike i en slik periode, så da har det blitt en del intervaller på sykkel også. Man lærer mye av en skadeperiode. Blant annet hvor viktig det er med skadeforebyggende trening, også innser man ekstra godt hvor stor del av hverdagen fotball er. I en skadeperiode er det vanskeligere å finne motivasjonen til å trene, men man må bare finne motivasjonen og gjøre en god jobb, slik at man forhåpentligvis kommer sterkere tilbake etter skaden.

Har du noen tips/råd til yngre jenter som vil bli gode i fotball? Trene mye og ha det gøy med fotball. Det er også viktig å sette seg mål, både langsiktige mål og kortsiktige mål. Et kortsiktig mål kan være så lite som et mål du setter deg før en trening og vil gjennomføre i løpet av treninga.