NYTT ÅR - ENDRINGER I TEAMET!

ODD PETTER LYNGSTAD

Vi har et par endringer i teamet. Assistenttrener Sandra Vik er fortsatt i permisjon og opptatt med å lære opp nye MFK spillere, og det går rykter om at Thea (6 mnd) allerede viser god ballfølelse. Assistenttrener Thomas Ferreira har blitt trener for G14 (Akerakademiet) og forlater derfor oss. Vårt valg falt da på han vi presenterer i dag. Odd Petter har mye erfaring, og det å spille Europa-cup mot PSG er det ikke mange herfra som har gjort!  Han blir et bra tilskudd til et bra team, og vi ønsker han velkommen!!

Navn;  Odd Petter Lyngstad

Hvilket år begynte du i Molde FK/ Akerakademiet?  Jeg startet hos Akerakademiet i 2019, da med ansvar for SPU gruppene for jenter. For damelaget startet jeg som assistenttrener fra og med januar 2021.

Hva er din rolle? Jeg er nå assistenttrener for damelaget.I tillegg skal jeg bistå SPU-grupper ved behov.

Har du en fotball-trenerfilosofi?  For meg har det alltid vært viktig som trener å ha fokus på tilrettelagt trening/ utfordringer og oppfølging. Innad i alle spillergrupper er det alltid ulike behov og forutsetninger. Å kunne se den enkelte og ha fokus på utvikling for den enkelte er viktig for meg som trener.

Hva driver du med når du ikke jobber med damelaget?  Jeg jobber ved Omya Hustadmarmor i Elnesvågen og trives godt der. I tillegg trener jeg også et guttelag i Elnesvågen. Jeg har 3 barn som alle er aktive innen idrett, forsøker å følge opp så godt jeg kan.

Har du en idrettskarriere bak deg?  Som ung var jeg innom flere idretter, i tillegg til fotball.
Etter hvert var det fotball som ble min idrett og jeg har spilt på alle nivå, fra Eliteserien til 6. divisjon.
En kjekk og verdifull balast å ha med seg som fotballtrener.

Har du et forbilde?  Mine forbilder er nok de mange frivillige som legger ned utallige timer innen idrett og kultur, for å skape og opprettholde gode fritidstilbud for barn og unge. Mektig imponert av flere.

Favorittlag?  Som ung gutt på 80-tallet var det Liverpool som ble favorittlaget. Noen ihuget supporter skal jeg dog ikke påberope meg at jeg er, men jeg følger godt med…

Hva motiverer deg i jobben som trener for damespillerne?  Motivasjonen ligger mye i den tilstedeværelsen og dedikasjonen som mange viser. Jeg har vært trener
for jentelag i en årrekke, både i klubb og for krets, og det har vært givende å se den store utviklingen
som har vært de siste årene på jentesiden.

Ditt beste fotball (-idretts)minne?  Her er det nok flere å velge mellom, både som spiller og trener.
Det var stort å entre banen på gamle Molde stadion for MFK og ikke minst spille Europacup-kamper
mot PSG. Gode cup-opplevelser med lag i trenerrollen har jeg også. Det var også veldig kjekt å bli kretsmester J15 for Elnesvågen i annerledesåret 2020.

Har du noen tips/råd til yngre jenter som vil bli gode i fotball?  Tørr å prøve og feile. Ikke vær redd for å utfordre deg selv, av og til må du ut av komfortsonen for å oppleve mestring på nytt nivå. Ha det kjekt med fotballen og sørg for at løkkefotballen sammen med venner ikke blir glemt, uansett hvilket nivå du skulle være på.