Molde jakter TV- og publikumsrekord mot AaFK Fortuna

Det forrige oppgjøret mellom de to rivalene fikk mye oppmerksomhet og ble produsert med Eliteserien-kvalitet på TV 2. – Nå jobbes det på spreng for at vi i Molde skal toppe både folkefesten, seertallene og publikumsoppmøtet vi opplevde i Ålesund, sier leder for kvinnefotball i Molde FK, Erlend Holmlund.

Annonse:

Da forrige oppgjør ble vist på TV 2, hadde kampen seertall på nivå med OBOS-kampene som sendes på samme kanal, med over 10 000 innom på det meste. Det er ikke hverdagskost for en kamp på kvinnenes nest høyeste nivå, og garantert ny rekord. Leder for kvinnefotball i Molde FK, Erlend Holmlund, sier at klubben allerede merker effekten av at Sparebanken Møre har gått inn med rekordstore samarbeidsavtaler i de to klubbene – og nå i sommer har bidratt til at begge de to lokaloppgjørene vises med samme TV-kvalitet som herrenes Eliteserien-kamper. 

– Vi har allerede solgt nesten 1 000 billetter til kampen mot AaFK Fortuna, og er på god vei til å nå målet om publikumsrekord. Men det som gleder aller mest om dagen, er at vi merker en generell økning i entusiasmen rundt jentene våre, sier Holmlund. 

– At vi sammen med TV 2 og Sparebanken Møre har klart å bygge opp et produkt som trekker like mange seere som OBOS-ligaen, er vi veldig stolte over. Det styrker motivasjonen ytterligere for spillerne inn mot helgens kamp og mot et mulig opprykk neste år, sier Holmlund.

Den stående publikumsrekorden på Molde stadion er 1 250. Rekorden ble satt i cupoppgjøret mellom Molde og Rosenborg i 2024. Men det store målet er å knuse besøkstallene AaFK hadde da klubbene møttes i juni. Da møtte 2 700 opp på kamp.

Sponsorsjef i Sparebanken Møre, Morten Alnes Grundstad, berømmer de to klubbene for jobben de har gjort med å sette lokaloppgjøret på kartet i norsk fotball.

– Ett av kravene vi har satt i våre avtaler er at klubbene skal styrke markedsarbeidet og kampdagsproduktet. Det synes jeg virkelig de har levert på. Og så har vi lovet at vi skal bidra tilbake. Derfor er det veldig stas å se at grepet med å løfte TV-produksjonen har fått såpass god respons, sier Alnes Grundstad.

Sparebanken Møre inviterer også alle barn og unge i breddeklubbene i kretsen til å komme på kamp – helt gratis.

– Vi er selvfølgelig nøytrale når det kommer til hvem vi håper vinner publikumskampen. Men vi heier alltid på rekorder. Og når noen sier de vil sette rekord, vil vi gjerne bidra, sier Alnes Grundstad.

Molde FK møter AaFK Fortuna på Aker Stadion, lørdag 16. august kl. 16.00.
Kampen sendes på TV 2 Play og TV 2 Sport1.

For mer informasjon, kontakt:

Erlend Holmlund, leder kvinnefotball i Molde FK (tlf: +47 478 54 287)

Morten Alnes Grundstad, sponsorsjef i Sparebanken Møre (tlf: +47 986 94 993)

Annonse fra Eliteserien: