LANDSLAGET!

Stine Brekken (til venstre) og Signe Gaupset

Vi nærmer oss slutten på spillerpresentasjonene. Stine og Signe har i 2020 deltatt på landslagssamlinger. Dette er spennende og motiverende både for spillerne, vår spillergruppe, Akerakademiet og klubben!

Navn; Stine Brekken

Hvor gammel er du? 15 år (fyller 16 i desember)

Hvilket år begynte du i Molde FK?  Hospiterte fra vinteren 2019, meldte overgang august 2019

Posisjon på banen? Indreløper eller defensiv midtbane

Hvor kommer du fra, og hvilke klubber har du spilt for? Kommer fra Åndalsnes og har kun spilt for ÅIF tidligere

Skole/linje? Toppidrett ved Molde VGS

Har du et forbilde? Liker godt Thiago Alcântara i tillegg til mamma

Favorittlag? Manchester United

Du har i 2020 deltatt på landslagssamling. Kan du fortelle litt om det? Er det noe derfra du tar med deg tilbake til treningshverdagen her og til laget?   2020 har blitt preget av korona så har desverre gått glipp av Nordisk Mesterskap og EM kvalik. Vi har vært så heldige å fått hatt to treningssamlinger nå i høst og tidlig i februar var vi i Spania og vant UEFA Development Tournament. Vi lærer hvordan vi best mulig kan bli gode fotballspillere og har det selvfølgelig veldig artig utenfor bana. Tar med meg god kvalitet, høyt tempo og holdninger tilbake i klubb.

Hva motiverer deg med fotball? Det som motiverer med er å kunne bli bedre å mestre ting sammen med andre, samtidig som jeg bedrer mine egne ferdigheter. Det har også vært svært motiverende å bli tatt ut på landslag.

Hva er dine sterke sider fotballmessig? Hva vil du bli bedre på? Og hvordan jobber du med det? Mine sterkeste sider er at jeg er hurtig, sikker med ball og sterk i dueller. Har også god spilleforståelse. Kan forbedre mye, men akkurat nå jobber jeg med å slå presise langpasninger med begge bein. Øver på dette med å slå lange litt etter hver trening.

Ditt beste fotballminne? Norway Cup (gull med j16 ÅIF) og UEFA Development Tournament med j16 landslaget.

Har du noen tips/råd til yngre jenter som vil bli gode i fotball? Vær 100% påskrudd og gi alt på trening, lek mye med ball og viktigst ha det gøy!

Navn; Signe Gaupset

Hvor gammel er du? 15 år, født 2005.

Hvilket år begynte du i Molde FK? Gikk over til Molde FK i desember 2019, men har hospitert siden februar 2019.

Posisjon på banen? Spiller midtbane. Både indreløper og sentral midtbane.

Hvor kommer du fra, og hvilke klubber har du spilt for? Jeg kommer fra Molde, og har tidligere spilt for SK Rival.

Skole/linje? Går i 10.klasse på Bergmo Ungdomsskole.

Har du et forbilde? Har flere forbilder, men Kevin De Bruyne og Ronaldo står høyest på lista!

Favorittlag? Real Madrid

Du har i 2020 deltatt på landslagssamling. Kan du fortelle litt om det? Er det noe derfra du tar med deg tilbake til treningshverdagen her og til laget?   Å være på landslagssamling er veldig gøy, lærerikt og gir en enorm motivasjon til å jobbe videre! Det er kjekt å få spille med de beste jentene i landet i samme årgang. Det er et utrolig bra og profft opplegg. For hver samling er det ulike temaer vi skal fokusere på. Et eksempel kan være angrepsspill, scoringer og omstilling. Vi har videomøter før hver trening og det er gode trenere og et stort støtteapparat. Kamper som spilles blir tatt opp og vi skal analysere kampen ut i fra temaene vi jobber med. Det jeg tar med meg hjem fra slike samlinger er tilbakemeldingene fra trenere, men også mer motivasjon og energi som forhåpentligvis smitter over på laget.

Hva motiverer deg med fotball? Fotball er det morsomste i hele verden. Det å oppleve mestring både individuelt, ved å score mål og kjøre dribleraid, men også som lag når vi får spilt tiki-taka og lykkes med det vi jobber med på trening i kamp. Det sosiale er også viktig.

Hva er dine sterke sider fotballmessig? Hva vil du bli bedre på? Og hvordan jobber du med det? Mine sterkeste sider fotballmessig er driv med ballen, overblikk og at jeg har en stor interesse for fotball. Det jeg vil bli bedre på er den avgjørende passningen, for eksempel gjennom til en spiss i bakrom og innlegg lengre bak i banen. Disse passningene er viktig er presise! Jeg har fokus på dette på treningene, men står også igjen etter treningene å terper på disse passningene.

Ditt beste fotballminne? Mine beste fotballminner er seier med Rival G13 på Cup No 1 i Dannmark i 2018, og ulike sammlinger og talentleirer.

Har du noen tips/råd til yngre jenter som vil bli gode i fotball? Spill mye fotball og se mye fotball på tv! Spill fotball på løkka med venner og ha det gøy!