KAPTEINSTEAMET

June Grønseth, Nora Harnes Håheim, Ida Hasselgård og Tora Aleksandersen

Da er serieåpninga i 2. divisjon unnagjort. Det ble en morsom kamp på Aker stadion lørdag. Bra med tilskuere og flott at Tornekrattet stilte opp! Denne uka er det NM J19 mot Tiller på onsdag, og de fleste fra troppen har alderen (født 2002 og tidligere) til å spille der. Lørdag 21/8 er det kamp i 2. divisjon mot Nardo. Begge kampene er i Trondheim. Neste hjemmekamp på Aker stadion er mot Træff fredag 27/8. kl 19.30. Velkommen!!

Inn mot en ny travel uke har vi tatt en liten prat med kapteinsteamet, blant annet for å lære litt om hva et slikt team egentlig er.

----------

Du er en del av kapteinsteamet denne sesongen. Hvilke oppgaver/funksjoner har et kapteinsteam?

June: Vi skal være et bindeledd mellom spillergruppa og trenerteam. Vi har vel et ekstra ansvar for blant annet kulturen i laget, sosiale tiltak og så kommer vi med fotballfaglig innspill. Gode rollemodeller er kanskje noe av det viktigste!

Nora: Vi i kapteinsteamet skal gjøre slik at det blir god kommunikasjon mellom spillergruppa og trenergruppa, slik at vi sammen forstår hverandre og får et fint samhold. Vi skal også gå frem som et godt eksempel, ikke bare i vår gruppe, men også for de yngre i klubben. Vi vil sette laget først og skape et godt samhold i gruppa slik at vi trives godt i sammen, både på og utenfor banen. Dette er noe vi tror er viktig for at vi skal klare å nå målene våre

Ida: Kapteinsteamet er først og fremst et bindeledd mellom trenerteamet og spillergruppa. Blant annet kommuniserer vi beskjeder både fra trenerteamet til spillergruppa og motsatt vei. Vi har også et ekstra lederansvar på og utafor bana.

Tora: Et kapteinteams rolle er først og fremst å være bindeleddet mellom trenerteamet og spillergruppen, men også å være spillergruppens nettverk som de kan benytte ved behov. I tillegg så bør kapteinsteamet gå foran som eksempel når det kommer til treningsdisiplin og legge premisser for hvordan det skal være på trening og kamp, og også om lojalitet for trenerteamets beslutninger.

Hvorfor sa du ja til å være med i kapteinsteamet?

June: Det er klart at det er vanskelig å takke nei når man blir spurt om å være en del av et kapteinsteam. Jeg har lyst å bidra med det jeg har både på og utafor banen, og gjøre det jeg kan for at gruppa skal fungere så godt som mulig sammen, og da tenkte jeg at det var en fin mulighet og god læring!

Nora: Jeg sa ja til å være med i kapteinsteamet fordi jeg ser på det som god læring og en tillitserklæring fra trener som ønsker å ha meg der. Det er også viktig at laget fungerer bra sammen, og dette er noe jeg vil bidra med på at vi opprettholder, og kanskje til og med kan få til enda bedre.

Ida: Jeg følte meg klar for å ta mer ansvar i laget så derfor var det naturlig å takke ja til å være med i kapteinsteamet.

Tora: Jeg sa ja til å være en del av kapteinsteamet da jeg liker ansvaret dette medfører. Jeg er en spiller som liker å ta ansvar på banen, og også utenfor banen. Så jeg føler at jeg kan bidra med mye til spillergruppen, spesielt tiden framover nå som vi har så mange unge spillere.

Sesongstarten er unnagjort. Har du noen tanker om de to neste kampene, mot Tiller i NM J19 og mot Nardo i serien?

June: Først og fremst er det bare veldig deilig å være i gang med viktige kamper! Vet lite om motstanderne, men vi skal som alltid være oss sjøl, gå sammen, og gi alt vi har for å få med oss to seire! Og så er det alltid en ekstra utfordring å spille på bortebane, så vi må lade batteriene og komme opp dit med mye energi!

Nora: Det blir veldig spennende og jeg gleder meg veldig. Vi vet ikke helt hva vi møter, men vi føler oss forberedt og er klar for å gå all in sammen for å kjempe om seier i begge kampene!

Ida: Vi vet ganske lite om disse lagene, men uansett skal vi spille vårt spill i begge kampene. Det er klart at det er ekstra spennende med NM-kampen siden det er vinn eller forsvinn, men jeg gleder meg til begge kampene.

Tora: De to neste kampene blir spennende og meget viktig. Vi går all-in på de neste to kampene for at J19 kvalifiserer seg til neste runde og at vi får et godt resultat mot Nardo, noe som kan bli avgjørende i serien. Vi gleder oss til alle utfordringer som kommer denne høsten!