Et halvår inn i prosessen!

Det er på noen måter litt roligere tider. Mange har ferie, og våre spillere har også "aktiv" ferie for tiden, og noe av stresset rundt "korona" her i Norge har roet seg litt. Dessverre har ikke hele fotballfamilien fått lov til å trene og spille som normalt enda. For at det skal skje så raskt som mulig er det viktig at vi alle fortsetter å ta dette viruset på alvor, og det vil si at vi ALLE i det daglige følger smittevernrådene. Hold minst en meter avstand, vask/sprit hendene ofte, hold deg hjemme dersom du er det minste syk (det vil si også ved "lett forkjølelse") og ta test også ved helt lette symptomer.

Vår hovedtrener har sendt oppsummeringen under.

Med ønske om en god sommer og snarlig normalisering av fotballspillet for hele fotballfamilien!

Lars Hasselgård (lege, Molde FK Kvinner)

-------------------------------------------------

Da var et halvår gått, og vi på Kvinner A har sendt spillerne i en liten ferieperiode etter å ha trent og utviklet spillet vårt gjennom en lengre periode. Da er det på tide for oss å se tilbake på tiden som har gått, og de stegene vi har tatt.

Det er rundt 7 måneder siden jeg tok over dette laget, samtidig som vi var godt igang med oppstart med utviklingsgruppene for J11-J12-J13-J14. Med meg i arbeidet jobbet jeg tett med Jon Arne Hoås som har vært veldig viktig for å sette ting på plass og danne en kultur rundt hele organisasjonen. Dette inkluderer Kvinner A, samarbeid med Kvinner B og utviklingsgruppene, som vi legger stor vekt på.

Inn i MFK Kvinner A kom det 8 nye, unge, sultne og gode fotballspillere, som samtlige har vært inne og bygd oppunder og utviklet videre en kultur som baserer seg på det å ta nye steg hver dag som fotballspiller. Sammen med resten av de 22 spillerne som ble tatt ut før oppstart, har spillerne sammen med trenerteam jobbet for å utvikle seg i de ulike delene av fotballspillet. Da vi kom til Spania sammen på treningsleir i begynnelsen av mars, begynte vi virkelig å se konturene av noe som kan bære frukter på sikt. Vår evne til å løse ulike situasjoner av kampen har blitt bedre, mer naturlig og raskere. Samtidig har jeg, som leder av utviklingsgruppene, sett tilsvarende utvikling hos jentene på J11-J15, godt veiledet av Thomas Ferreira og Trym Brakstad på den eldste gruppen, og Odd Petter Lyngstad sammen med Sivert Ohr på den yngste gruppen.

Da midten av mars kom, og omtrent i det vi landet med flyet fra Spania, ble landet nedstengt. Dette har gjort at aktiviteten for utviklingsgruppene desverre har vært stoppet, men vi håper å få lov til å starte opp så snart sommeren har lagt seg. A-lags spillerne våre har utnyttet muligheten til å ta nye steg, og har brukt tid på å evaluere seg selv inn mot ny del av sesongen.

Til tross for en utfordrende periode, er det for oss klart at vi har løst den godt i forhold til forutsetningene. Uansett kan vi fra treners  hold melde om spillere som nærmer seg klare å spille seriekamper.

Jeg håper du kommer og tar en titt - og vi skal sørge for at du ønsker å komme igjen.

August Nyland Ørsahl

Spillerutvikler og hovedtrener Molde FK Kvinner.

Molde Fotballklubb AkerAkademiet

Tlf +47 928 49 191