DE SEKS FØRSTE!

Hovedtrener August Nyland har skrevet noen tanker om sesongen så langt!

Pre – season gjennomført. Den er så seig!

Vi har satt oss på sesongtoget – hoppa først bukk over stoppene på Grimstad og Tynset. Forventet tøff seriestart – jeg husker fortsatt nervene inn mot begge de. Puhh – ferdig med de, 6p i lomma. Prestasjoner? Sådær – vi må bli bedre. Begynnelsen på en oppstartstrend kom på Tynset – nemlig å ligge under. Den andre delen av trenden var å snu det, bikke kampen.

Toget gikk innom flyet til Stavanger – Viking på motsatt side. Så ut som vi skulle stille oss på perrongen der. 2-0 i sekken til pause. To dødballmål. Viking var greie de altså – og vi bomma. Finpussa litt på humør og form i pausa – minte oss sjøl på at dette stoppet varte i 90 min, ikke 45. Ingen grunn til å gå av toget nå jenter, vi skal jo tross alt dit vi begynte: Grimstad i November. Først legger Golmen ballen i nærheten av krysset med «skeiva», som begynner å se ut som godfoten. Så skulle Ulven runde keeper, og i skikkelig lagånd servere Warviken på blank. 2-2 i Stavanger, ett poeng til begge. Rakk akkurat å hoppe på toget igjen før det gikk.

Plutselig skulle vi se fremover på kalenderen igjen – og der ventet de tre neste. Først ut var laget som deler område med en haug gode restauranter på Majorstuen i Oslo. Vi gjorde justeringer, prøvde nye konstellasjoner, og serverte publikum på et solfylt Aker Stadion en knallsolid første-omgang. Frigg så rysta ut, og ballen glei fort på et vått kunstgressdekke. Men – igjen så skulle vi også levere litt spenning når Frigg gikk opp i ledelsen tidlig. 2.Omgangen derimot, det er nok den hardeste evaluerte omgangen jeg har opplevd som MFK Kvinner trener. Frigg bøy opp til dans – og vi møtte sånn halvveis opp. Mot sluttminuttene fikk gjengen fra Majorstuen tildelt et straffespark, men Flexnes Hasselknippe i buret skulle ha med seg tre poeng, uansett, og slik ble det.

Molde 2-1 Frigg. VIF 1-2 Molde. Molde 2-1 Tiller. Vi sitter på toget – og har planer om å ta tak i farta på toget.

Nå, 6 kamper utti har vi fått det som vi vil, på mange fronter. Men oss på fotball: Mariken, Kjell Arne, William og meg – vi ser at vi kan bli så mye bedre. Vi vil underholde, vi vil skape, vi vil utvikle og vi vil vinne. Sogndal på Fosshaugane er neste, der møter vi et ungt og knalltøft lag. AaFK Fortuna møter vi på onsdagen etter (31.Mai) i jugendbyen, før vi tar imot avdelingens eneste fylkeskollega i Herd lørdag på Aker Stadion 3 juni.

Sola kommer til å skinne, og Molde FK Kvinner kommer til å gå gjennom vegger for å bli det beste laget vi kan bli.

Håper å se deg på kamp!

August Nyland