BAUTA FRA BUD!

June har vært med oss i et par år allerede. På grunn av skader i 2020 måtte hun ta et skritt tilbake og bli skikkelig restituert før hun nå igjen er med oss for fullt! De som har fulgt oss på div. sosiale medier siste året skjønner at dette er en viktig humørspreder i gruppa! Hun vant prisen "Årets klovn 2020"!! Når det gjelder trening og kamp er June dønn seriøs, og det er alltid hyggelig å kunne servere denne spilleren en kopp kaffe!

Navn; June Grønseth

Hvor gammel er du? 18 år (2003)

Hvilket år begynte du i Molde FK? Begynte å hospitere en god stund før jeg gikk over. Meldte overgang i januar 2019.

Posisjon på banen? Midtstopper

Fotballåret 2020 ble et spesielt år pga "korona", og i tillegg var du en del skada. Før sesongen ble laget tatt inn i Akerakademiet. Dere var godt i gang med treningene og treningskamper. Dere vant Lillehammer cup, var på treningsleir og så kom alle endringene. Kan du gi oss noen tanker om dette fotballåret? Ja, det ble et merkelig og utfordrende år for oss alle. Lillehammercup var selvsagt en opptur og så fikk vi ei fantastisk uke i Spania tidlig i Mars, men etter det ble hverdagen annerledes. For laget sin del har fjoråret likevel bydd på veldig mye bra trening og god matching i kamper mot gutter. Det har vert lite snakk om ting vi ikke har kunnet gjort noe med, så tiden og energien har blitt brukt på en god måte. For meg så har det egentlig bare handlet om å få orden på en kropp som ikke har spilt på lag en eneste dag. Småplager og skader her og der har ført til mye alternativ og meget kjedelig trening på egen hånd. Jeg skal ikke legge skjul på at det har vert tøffe tider mentalt og mye frustrasjon, men nå når jeg er tilbake i trening igjen med laget kjenner jeg at hvert minutt på sykkelen og alt slitet har vert så til de grader verdt det!

Hvor kommer du fra, og hvilke klubber har du spilt for?Jeg kommer fra Bud og har tidligere spilt for Bud og Bud/Bryn.

Skole/linje? Går 2. året på Toppidrettslinja ved Molde VGS.

Har du et forbilde? Hegerberg søstrene står høyt på lista!

Favorittlag? Manchester United

Hva motiverer deg med fotball? Det er så mye! For det første er det for meg verdens kuleste sport. Jeg føler meg egentlig utrolig heldig bare som får lov til å ta del i et så sterkt felleskap. Som et lag står vi sammen om alt, og opplever både gode og dårlige dager sammen, noe som knytter helt unike bånd. Samtidig er det motiverende å kjenne på følelsen av utvikling og belønning for hardt arbeid når man lykkes med ting man trener på.

Hva er dine sterke sider fotballmessig? Hva vil du bli bedre på? Og hvordan jobber du med det? Mine sterkeste sider fotballmessig er vel at jeg kan lese spill og plassere meg bra, og så har jeg en god pasningsfot, som jeg kan bruke til å tre ballen opp i banen med, både kort og langt. Jeg vil bli bedre på 1 mot 1 situasjoner, spesielt defensivt og timing og duellstyrke i begge bokser. Nå for tiden har jeg mye fokus på offensive markering, som er en viktig del av vår spillestil. For å utvikle meg videre så gjelder det å trene mye på disse tingene og så må jeg tørre å gjøre feil for så å lære av det.

Ditt beste fotballminne? Alle årene på Norway Cup med Bud IL har gitt mange gode minner. De fotballmessige resultatene har mildt sagt vært varierende, men det sosiale samholdet og felleskapet på campingen har gitt minner for livet. Men det skal sies at spaniaturen med MFK i mars har gitt ukene på Ekeberg-camping hard konkurranse!

Har du noen tips/råd til yngre jenter som vil bli gode i fotball? Tørr å utfordre deg selv og prøv å se på ting som læring og utvikling ikke feiling. Ingen i verden har nådd toppen ved å sette seg på toget, det er litt av en berg og dalbane, så husk å alltid tro på deg selv og ha det gøy på veien!