BASIS ER GRUNNLEGGENDE!

Stig Aambø og Kristian Gjøstøl

Fysisk grunntrening er en basis for all idrett. Moderne fotball stiller egentlig enorme krav til fysikk. Det løpes mye, det løpes fort, det er kjappe vendinger, det hoppes og det takles! Grunntreninga er viktig også for å hindre skader, og komme seg kjappere etter skader. Stig og Kristian jobber som fysiske trenere i Akerakademiet og har dette året fulgt opp damelaget. De er alltid positive og blide og vi har hatt stor nytte av deres fagkunnskap. Her er en liten presentasjon av dem.

Navn;  Stig Aambø

Hvilket år begynte du i Molde FK/Akerakademiet?  Startet i MFK høsten 2007 – med A-laget, og videre til Akerakademiet fom. 2012.

Hva er din rolle?  Fysisk trener. Sammen med Kristian - Planer, testing, program og gjennomføring av fysisk trening for Damelaget, M2, G16 og G14

Har du en "treningsfilosofi", generelt eller mer spesifikk for fotball?  Lære spillerne opp til en treningskultur der det skal trenes med kvalitet, der man alltid gjør sitt beste – med konsentrasjon og «attitude» til treningen, og med nok treningsmengde – til å nå resultat/ ambisjonene. Som trener og spiller er det også viktig å «være nysgjerrig» og søkende etter å lære mere/ utvikle seg.

Hva driver du med når du ikke jobber med damelaget/Akerakademiet?  Jobber som daglig leder i Møre og Romsdal skikrets. Organisering av aktivitet i alle skigrenene, treningssamlinger, trenerkurs mm.

Har du en idrettskarriere bak deg?  Aktiv i alpint, og i fotball (2 og 3 div)

Har du et forbilde, eller noe/noen som inspirerer deg?  Ingen spesielle forbilder, men inspireres av alle trenere/ ledere som jobber med høy kvalitet i arbeidet sitt.

Favorittlag?  Aston Villa!

Hva motiverer deg i jobben som trener for damespillerne?  Motiverende å jobbe med spillere som vil å «bli best». Og som alltid er seriøse på trening!

Ditt beste fotball (-idretts)minne?  Det må bli serie-Gull med A-laget i 2011

Har du noen tips/råd til yngre jenter som vil bli gode i fotball?  Ha det artig med fotballen, vær mye i aktivitet – både med fotball – men også andre idretter/ aktiviteter.

Vil du anbefale din utdannelse for fotballspillere? Studerte ved Norges Idrettshøyskole, og det kan absolutt anbefales.

Navn;  Kristian Gjøstøl

Hvilket år begynte du i Molde FK/Akerakademiet?  August 2019

Hva er din rolle?  Jobber som fysisk trener i Akerakademiet med ansvar for fysisk trening  for G14, G16, Molde 2 og Damelaget.

Har du en "treningsfilosofi", generelt eller mer spesifikk for fotball?  Vet ikke om det kategoriseres som treningsfilosofi, men min tanke når det gjelder fysisk trening for unge fotballspillere er å gjøre de fysisk robuste. Med robust mener jeg spillere som tåler høy trening- og kampbelastning. Tilgjengelighet til trening og kamp, uke inn og uke ut er det aller viktigste for en ung fotballspiller i utvikling. Nøye planlegging av treningsbelastning er nøkkelen her. Samtidig har vi i akademiet stort fokus på fysisk trening rettet mot å øke styrke, spenst og hurtighet, samt skadeforebyggende trening. Dagens fotball er stadig i utvikling når det gjelder den fysiske dimensjonen av spillet. Krav til høy fysisk kapasitet øker støtt, der spillerne må være i stand til å utføre mange intensive aksjoner i løpet av en kamp. Treningshverdagen må derfor tilrettelegges for disse kravene.  Fotball er en intervallbasert idrett som krever høy løpskapasitet, da spesielt aksjoner med høy intensitet som sprint, akselerasjoner, retningsforandring osv. Dette er områder vi jobber kontinuerlig med.

Hva driver du med når du ikke jobber med damelaget/Akerakademiet?  Som fulltidsansatt i Akerakademiet er det dette jeg driver med hver dag. Tilrettelegging, planlegging og gjennomføring av trening for alle lagene våre gjøres i samarbeid med trenerne og støtteapparatet.

Har du en idrettskarriere bak deg?  Ikke en idrettskarriere som nevneverdig er noe å skrive hjem om. Selv om fotball alltid har vært min lidenskap så ble det mindre og mindre tid til egen karriere når jeg begynte å studere. Da jeg innså at jeg ikke kom til å bli proff ble målet fort rettet mot en utdannelse innen fysisk trening.

Har du et forbilde, eller noe/noen som inspirerer deg?  Innenfor fagfeltet mitt er det mange flinke trenere som er til inspirasjon for meg.

Favorittlag?  Manchester United

Hva motiverer deg i jobben som trener for damespillerne?  Det som motiverer meg i jobben som fysisk trener for damelaget og generelt for lagene i Akerakademiet er å kunne hjelpe og veilede unge, talentfulle spillere med å utvikle fysiske egenskaper som gjør de til den beste versjonen av seg selv som fotballspiller. Damelaget er en utrolig fin gjeng med ambisiøse spillere som ønsker å utvikle seg. Da er det gøy å være trener!

Ditt beste fotball (-idretts)minne?  Mitt beste fotballminne må være da jeg og min barndomsklubb Dahle IL vant fylkesmesterskapet som siste-års guttespiller ved å slå Ålesund i finalen (direkte skryt: ble matchvinner).

Har du noen tips/råd til yngre jenter som vil bli gode i fotball?  Fotballen må selvfølgelig være gøy! Samtidig er fellestrekk for unge spillere som lykkes kvalitet i treningsarbeidet over tid. Vær utviklingsorientert. Kartlegg hva du er god på og hva du er mindre god på. Sett deg realistiske mål og delmål du kan jobbe med. Tren mye på de ferdighetene du kan forbedre, men også de du er god på. Det å ha ekstremferdigheter er viktig. Vær tålmodig. Ikke la skader eller motgang stoppe deg. Selv om du er skadet er det som regel alltid noe du kan jobbe med som kan gjøre deg til en bedre fotballspiller.

Vil du anbefale din utdannelse for fotballspillere?  For meg er dette en drømmejobb! Jeg anbefaler definitivt en utdannelse innen fysisk trening om det er din lidenskap, og om du liker å jobbe med mennesker i et prestasjonsmiljø.