AkerAkademiet!

AkerAkademiet ble startet i 2007 og er en del av Toppfotballen i Molde Fotballklubb. De senere årene har det blitt satset på å styrke jente- og kvinnefotballen i fylket vårt. Fylkeskommunen satte i 2018 av egne midler til "Jenteløftet". I 2019 kom Sparebanken Møre på banen med midler til et tre års prosjekt for økt satsing både på Sunnmøre og i Nordmøre og Romsdal fotballkrets. Dette var med på at jentene ble tatt inn i AkerAkademiet, og Molde FK Kvinner ble høsten 2019 en del av akademiet. Gjennom et lite intervju med daglig leder Thomas Mork skal vi bli litt mer kjent med akademiet.

Navn;  Thomas Mork

Stilling/Rolle i AkerAkademiet (AA)?  Daglig leder (NTF bruker betegnelsen utviklingsansvarlig eller UA)

Kan du si litt om hvordan AA er bygd opp?  AkerAkademiet ble grunnlagt i 2007, primært for å heve kvaliteten på spillerutviklingen i vår region, men også trenerkompetansen. Siden den gang har avdelingen vokst til det vi er i dag. Vi holder fotballskoler i de fleste skoleferier, og vi har FFO-fotballfritidsordning, for jenter og gutter i Akerhallen. Vi har siden 2007 hatt spillerutviklingsgrupper (SPU) for gutter 12-14 år. Dette er i samarbeid med kretsen, og treninger for de ivrigste i vår region. Høsten 2019 startet vi også opp med SPU for jenter. Disse samlingene har vi dessverre måtte lagt på is nå under pandemien. Vi har 4 treningsgrupper/lag i AkerAkademiet. Det er G19 (gutter 17-19), G16 (gutter 15-16), G14 (gutter 13-14), og damelaget.

Har AA en egen modell det trenes etter?  Ja, vi har en overordnet fagplan for hele AkerAkademiet og skoleringsplaner for de ulike aldersnivå. Vi gjør i disse dager et større arbeid med å revidere disse.

Hva er målsettingen til AA?  Målet vårt er å ha et tilbud som ikke står tilbake for noe annet i landet, og som tåler sammenligning med gode europeiske utviklingsmiljøer. Dette for at de som vokser opp i vår region skal ha best mulig forutsetninger for å nå sitt potensiale.

Har du noen ideer/ønsker for AA framover?   Ja, mange!!

Hva motiverer deg med jobben din?  Det er mye! Jeg har så mange utrolig dyktige og hardtarbeidende medarbeidere. Miljøet er utrolig bra. Det er alle de flotte barna og ungdommene og gleden og engasjementet de viser når de spiller fotball. Utsikten over fjord og fjell fra kontoret på verdens flotteste fotballstadion. Og så er det selvsagt målene vi jobber mot, og følelsen av at vi drar i samme retning. Som man er helt avhengig av. I et lagspill..

Du har selv vært trener (er kanskje med noe fortsatt?). Har du en "fotball-trenerfilosofi"?  Skal ikke gå inn på en lang fotballfaglig utgreiing. Trenerrollen er sammensatt, og det er stor forskjell på hva som kreves ut fra hvilket nivå man er trener på, og hvilken rolle man har i et trenerteam. Men noen faktorer er nok gjeldene uansett. Og av de er kanskje den viktigste evnen til sette seg inn i spillerens perspektiv. Et sitat av filosofen Kierkegaard  syns jeg beskriver det grunnleggende i treneroppgavene godt: «Hvis det i sannhet skal lykkes å føre et menneske hen til et bestemt sted, må man først passe på å finne ham der hvor han er og begynne der. Dette er hemmeligheten i all hjelpekunst»

Har du noen tips/råd til yngre som vil bli gode i fotball?  Se forrige svar. Hvilket råd man bør gi kommer an på hvem som skal motta det.. Men vi ser jo at gleden ved å trene mye er viktig. Det går nok igjen som en fellesnevner. Og så er det viktig at vi voksne ikke bidrar til at de unge legger press på seg selv. Det gjelder trenere, ledere, foreldre og andre som er sentrale voksne rundt de unge. Vi vet at utvikling ikke er en rett graf, men det går i rykk og napp.

Du har selv spilt fotball i mange år. Vi som har fulgt Molde FK husker "kyllingrekka". Kan du si litt om egen fotballkarriere?  Jeg var heldig å fikk være med på mye i MFK. Husker veldig godt tiden på juniorlaget med Oddemann som trener. Det var mange gode spillere der, og vi rasket med oss NM-gull i G19 to år på rad. Men det var samholdet og det gode miljøet jeg husker best. Flere av oss fikk A-kontrakter, og min første sesong på A-laget var siste sesongen på gamle Molde stadion, Idrettsparken i dag. Jeg hadde noen muligheter til å spille i andre klubber, men jeg ble værende i MFK hele karrieren. Er veldig glad for det i dag. 12 sesonger på A-laget er over 100 medspillere, 8 hovedtrenere, ny stadion, 3 seriesølv, 1 cupgull, 1 år i Adecco(!!)ligaen, Champions League, 13 U-21 landskamper, mye latter, fantastiske opplevelser, og gode venner.

Ditt beste fotballminne?  Mallorca 1999-kvalifiserte oss til Champions League

Favorittlag i andre ligaer?  Liverpool