OM AKERAKADEMIET

AkerAkademiet ble startet i 2007 og er en del av Toppfotballen i Molde Fotballklubb. AkerAkademiet jobber med spiller-, trener- og klubbutvikling. Internt i klubben har Akademiet ansvar for klubbens lag i Norsk tipping ligaen, samt tre tropper i alderen 13-19år som deltar i G19 OBOS Nasjonalserie, G19-NM, G17 OBOS Nasjonalserie og G16-NM.

AkerAkademiet har siden oppstart hatt et meget godt og tett samarbeid med Nordmøre & Romsdal Fotballkrets og driver flere tiltak for spillere og trenere i kretsen, uavhengig av klubbtilhørighet.

I tillegg driver AkerAkademiet sin egen Fotball-fritidsordning (FFO). AkerAkademiets fotballfritidsordning (FFO) tilbys elever fra 3. trinn t.o.m. 6. trinn.

Thomas Mork er daglig leder i AkerAkademiet. Han sier at målet for AkerAkademiet er å være ledende i Norge på spillerutvikling. Det medfører at akademiet må tilby fasiliteter, trenerressurser, kamparenaer og generell oppfølging på høyt nivå. Videre er det et mål å utvikle spillere til klubbens A-lag. Det er imidlertid ikke oppnåelig at alle i AkerAkademiet en dag skal ende opp på A-laget. Dermed må deltakelse i AkerAkademiet ha en verdi i seg selv, herunder gode minner, kameratskap, samarbeid og arbeidsmoral.

Historie:

Molde ble enige med Aker om salg av navnet, og Are Lervik ble utnevnt som daglig leder. Sammen med Erling Moe og Tore Hagh var Are en sentral brikke i etableringen. Han sier det var helt nødvendig med endring rundt klubbens toppsatsning og spillerutvikling:

- Etter nedrykket 2006 satte vi oss ned og diskuterte hvordan vi kunne heve spillerutviklingen og toppsatsningen i Molde. På det tidspunktet var det få egen-produserte spillere på A-laget, og få representanter fra klubben på U-landslagene. I oppstartsfasen var det viktigste å få til et samarbeid med klubbene i nærområdet. Det ble startet opp spillerutviklingsgrupper hvor spillere fra hele distriktet var representert. Spillerutviklingsgruppene ble også en fin arena for utdannelse av trenere.

Siden oppstart 2007 har juniorlaget for gutter vunnet fire NM-gull (2016, 2017, 2021, 2022), og juniorlaget for jenter ett NM-gull (2022). Damelaget og juniorlaget til kvinnene ble en del av akademiet i 2020. Perioden i akademiet ble imidlertid kort da styret vedtok en utvidet satsning for jentene høsten 2022. En del av satsningen var at jentene fikk en egen avdeling.

For guttene har merittene i NM resultert i deltakelse i Scandinavian Academy Tournament. I 2021 vant guttene turneringen etter straffesparkkonkurranse i finalen mot FC København. Da spilte bl.a. Niklas Ødegård og Mathias Fjørtoft Løvik.

Merittene i NM har også resultert i kvalifiseringskamper til UEFA Youth League. I 2017 kvalifiserte guttene seg til utslagsrunder etter å ha slått ut University College Dublin og FC Zimbru Chisinau. Det ble imidlertid tap i den første utslagsrunden mot AS Monaco FC etter straffekonk på Aker Stadion. Tobias Hammer Svendsen og Leo Østigård tok del i disse kampene.

I 2011 og 2012 fikk juniorlaget delta i turneringen NextGen Series, forløperen til UEFA Youth League. Guttene fikk dermed bryne seg mot lag som Liverpool, Wolfsburg, Chelsea og Sporting Lisboa. Eirik Hestad og Zlatco Tripic er eksempler på spillere som nøyt fordel av å delta i turneringen.

Flere tidligere Molde-spillere har siden oppstart vært engasjert som trenere i AkerAkademiet, f.eks. Daniel Berg Hestad, Trond Strande, Knut Hallvard Eikrem og Odd Berg. Erling Moe har også trent en rekke aldersbestemte lag i akademiet, og var en sentral brikke i etableringen.

I dagens A-lagstropp har Eirik Hestad, Emil Varhaugvik Breivik, Niklas Ødegård, Mathias Fjørtoft Løvik, Peder Lervik og Eirik Haugan en fortid i AkerAkademiet. Nedenfor er det listet opp andre spillere med eliteseriekamper som har utviklet seg i AkerAkademiet:

- Leo Skiri Østigård.

- Sander Svendsen.

- Tobias Svendsen.

- Eirik Hestad.

- Stian Gregersen.

- Eman Markovic.

- Martin Ove Roseth.

- Andreas Hollingen.

- Ole Martin Rindarøy.

- Simon Markeng.

- Sivert Stenseth Gussiås.

- Ivar Furu.

- Ole Sebastian Sundgot.

- Erlend Hustad.

Se ansatte og trenere i AkerAkademiet.

AkerAkademiet på Facebook
AkerAkademiet på Twitter