Paulsen-prisen til Tonje!

Den talentfulle turneren Tonje Kvendseth fikk i går tildelt 10.000 kr. fra botkassa til Molde FK.

Når en spiller i Molde FK kommer for sent til oppmøte, glemmer eller legger igjen noe, ikke rydder opp etter seg eller lignende, får han bot. Spillerne har satt opp et egen botsystem internt i gruppa, der bøtene er i ulike størrelser avhengig av forseelsen. For noen år tilbake bestemte spillergruppa med initiativtaker Kristoffer Paulsen Vatshaug (tidl. Molde-spiller) at deler fra botkassa skulle gå til veldedighet. Spillerne ønsker å gi noe tilbake til idretten, og velger derfor å dele ut en årlig talentpris til et ungt talent i regionen. Følgende kriterier ligger i grunn for talentprisen:

• 14-18 år
  • Idrettsutøver
  • Talentfull innenfor sin idrett, Norges-nivå eller høyere
  • Tilknytning til vårt nærområde.
  • De rette holdningene i forhold til MOT sine kjerneverdier

Denne gangen har spillergruppa bestemt at Paulsen-prisen for 2016 går til Tonje Kvendseth i Molde Turnforening.

Her får Tonje tildelt Paulsen-prisen fra Molde FK.

Trener og aktiv utøver

Begrunnelsen er at hun gjennom flere år har viet all tid fritid for turnsporten, og da spesielt Molde Turnforening, både som aktiv utøver og som trener.

2016 ble et spesielt godt turnår for Tonje, da hun fikk 3. plass i den sammenlagte Norgescupen. Hun var også med på Møre- og Romsdal sitt kretslag, som kom på 2. plass i Norgesfinalen. Tonje fikk flere finaleplasser i enkeltapparater i samme konkurranse, derav gull i både bom og frittstående.

Tonje er trener på de fleste breddepartier, med barn i alderen 4-15 år. Hun viser stort engasjement for foreningen, både i sitt trenervirke og i forbindelse med interne arrangementer. Hun startet på toppidrettslinjen på Molde Videregående, høsten 2016. Dette gir henne muligheter for å kombinere skolegang og turnaktivitetene på hverdag og helg.

Prisen ble utdelt av Knut Olav Rindarøy på vegne av spillergruppa, til stor overraskelse for Tonje under gårsdagens turntrening i Moldehallen.

- Det var utrolig overraskende at dere valgte akkurat meg! Det har egentlig ikke sunket helt inn. Hyggelig å få en bekreftelse på at jeg gjør noe riktig når jeg bruker så utrolig mye tid der!

Paulsen-prisen er ment som en anerkjennelse av talentet og arbeidet som har blitt lagt ned for å komme dit utøveren er i dag. Den er også ment som en inspirasjon til videre arbeid. Det er akkurat det Tonje ønsker å bruke pengene til:

- Pengene går nok til videre satsing. Alle Norgescuper, NM osv ligger relativt langt unna så det blir fort dyrt. Ellers kan det være lurt å spare litt, sier Tonje med et glimt i øyet.

Tidligere vinnere:

• 2015: Alexander Johnson (Skihopp/kombinert, Molde og Omegn IF)

• 2014: Rikke Gjeitnes Dahle (langrenn, orientering, skiskyting)

• 2013: Axel Dossou-Gouin (Molde Fekteklubb)